Gedragsbeleid
OMGANGSBELEID
Helaas komen jaarlijks verschillende zaken van ongewenst gedrag / seksuele intimidatie voor in de tafeltennissport! Het is daarom belangrijk dat we het punt van ongewenst gedrag / seksuele intimidatie bespreekbaar maken binnen onze vereniging en zelf een actief beleid voeren in deze, conform de richtlijnen van NOC*NSF.
Binnen onze vereniging vinden wij zorg voor een veilige omgeving voor iedereen, in het bijzonder voor minderjarigen, essentieel. Daarom heeft onze vereniging een aantal simpele regels opgesteld om ongewenst gedrag / seksuele intimidatie zo veel als mogelijk tegen te gaan. Deze gedragsregels hangen ook in het clubgebouw. Naast deze gedragsregels, geldend voor alle betrokkenen bij de vereniging, is er een aannamebeleid voor functionarissen en zijn er twee aanspreekpunten bij grensoverschreidend gedrag.
GEDRAGSREGELS
AANNAMEBELEID
Rega wil dat alle leden die in de functie van trainer, coach, vrijwilliger e.d. een bepaalde verantwoordelijkheid aangaan binnen onze vereniging een bekende zijn bij het bestuur. Daarnaast zal in een gesprek met de betrokkene deze worden gewezen op de verantwoordelijkheid die de functie met zich meebrengt in de omgang met leden binnen de club. Wanneer er sprake is van omgang met jeugd zal voor de betreffende functionaris een Verklaring Omtrent Gedrag worden aangevraagd.
VERTROUWENSCONTACTPUNT
Mocht er binnen onze vereniging sprake zijn van ongewenst gedrag / seksuele intimidatie, dan is hiervoor het eerste aanspreekpunt de voorzitter. De naam van de desbetreffende persoon is te vinden onder het kopje ‘Info’ > ‘Wie wij zijn’ > ‘Bestuur’. Naast dit contactpunt binnen onze vereniging heeft ook het NOC*NSF een vertrouwenscontactpunt. Dit is te vinden op: www.nocnsf.nl/vertrouwenspuntsport.
Helaas komen jaarlijks verschillende zaken van ongewenst gedrag / seksuele intimidatie voor in de tafeltennissport! Het is daarom belangrijk dat we het punt van ongewenst gedrag / seksuele intimidatie bespreekbaar maken binnen onze vereniging en zelf een actief beleid voeren in deze, conform de richtlijnen van NOC*NSF.
Binnen onze vereniging vinden wij zorg voor een veilige omgeving voor iedereen, in het bijzonder voor minderjarigen, essentieel. Daarom heeft onze vereniging een aantal simpele regels opgesteld om ongewenst gedrag / seksuele intimidatie zo veel als mogelijk tegen te gaan. Deze gedragsregels hangen ook in het clubgebouw. Naast deze gedragsregels, geldend voor alle betrokkenen bij de vereniging, is er een aannamebeleid voor functionarissen en zijn er twee aanspreekpunten bij grensoverschreidend gedrag.
GEDRAGSREGELS
- Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij/zij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de vereniging.
- Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
- Ik val de ander niet lastig.
- Ik berokken de ander geen schade.
- Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
- Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
- Ik negeer de ander niet.
- Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen, of roddelen.
- Ik vecht niet, ik gebruik geen geweld, ik bedreig de ander niet, ik neem geen wapens mee.
- Ik kom niet ongewenst dichtbij en raak de ander niet aan tegen zijn of haar wil.
- Ik geef de ander geen ongewenste seksueel getinte aandacht.
- Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
- Wanneer iemand mij hindert, of lastig valt, dan vraag ik hem/haar hiermee te stoppen. Helpt dat niet, vraag ik een ander om hulp.
- Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan en meld dit zo nodig bij het bestuur.
AANNAMEBELEID
Rega wil dat alle leden die in de functie van trainer, coach, vrijwilliger e.d. een bepaalde verantwoordelijkheid aangaan binnen onze vereniging een bekende zijn bij het bestuur. Daarnaast zal in een gesprek met de betrokkene deze worden gewezen op de verantwoordelijkheid die de functie met zich meebrengt in de omgang met leden binnen de club. Wanneer er sprake is van omgang met jeugd zal voor de betreffende functionaris een Verklaring Omtrent Gedrag worden aangevraagd.
VERTROUWENSCONTACTPUNT
Mocht er binnen onze vereniging sprake zijn van ongewenst gedrag / seksuele intimidatie, dan is hiervoor het eerste aanspreekpunt de voorzitter. De naam van de desbetreffende persoon is te vinden onder het kopje ‘Info’ > ‘Wie wij zijn’ > ‘Bestuur’. Naast dit contactpunt binnen onze vereniging heeft ook het NOC*NSF een vertrouwenscontactpunt. Dit is te vinden op: www.nocnsf.nl/vertrouwenspuntsport.